Manfaat Buah Kurma

Selamat menyambut bulan penuh keberkatan buat para follower Mama dan pembaca semua. Bila tiba bulan pose ni, mesti semua pening kepala mikirkan menu untuk berbuka kan. Bagi yang rajin ke dapur tahniah Mama ucapkan. Semoga masak yang sedap2 ya. Yang x sempat nak masak usah risau, kat negara kita ni memang mewah ngan bazar Ramadhan, beli je kat situ. Tapi hati2 memilih menu, kebersihan harus diutamakan.

Walau ape pun menu yang disediakan, berbuka sunat dimulakan dengan buah kurma.



















"Dan Kami jadikan pada bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur. Dan Kami pancarkan padanya beberapa mata air agar mereka dapat makan dari buahnya, dan dari hasil usaha tangan mereka. Maka mengapa mereka tidak bersyukur?" ( Yaasiin: 34-35 ).


4  Manfaat buah kurma :-

1. Mencerdaskan otak / minda, menguatkan daya ingatan dan membantu dalam proses tumbesaran. Membentuk sifat sabar dan sopan,jiwa yang luhur.

2. Sebagai agen pembunuh kuman dalam badan, Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud:" Barangsiapa yang memakan tujuh butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya." ( hadis riwayat Sayidina Ali )

3. Mencegah penyakit seperti sakit jantung dan kencing manis kerana kurma mengandungi potasium, kalsium, dan zat besi; bagus untuk menyihatkan sel-sel darah merah.

4. Memberikan tenaga segera selepas 13 jam berpuasa. Puasa membuatkan seseorang kehilangan glukosa dan air lalu terjadinya penyempitan dada dan gangguan pada tulang. Berbuka puasa dengan kurma dapat mengembalikan kesegaran pada tubuh dengan cepat, ini akan menghalang kita makan berlebihan, seterusnya memudahkan kita untuk menunaikan solat fardhu dan solat terawih.

p/s: Kurma disebut-sebut di dalam al-Quran sebanyak 20 kali dengan menggunakan istilah an-Nakhl, an-Nakhiil dan an-Nakhlah. Makanlah buah kurma atau jus kurma jika kita mengalami masalah batuk dan gatal kerongkong.

Wassalam....

Mengenal Diri Melalui Cara Mengorek Hidung : -)


























*Orang yang mencintai kebersihan: orang yang selepas korek hidung terus mencuci tangannya.

*Orang murah hati: orang yang rela dikorek hidungnya oleh orang lain.

*Orang sengal: Orang yang tidak tahu cara korek hidung.

*Orang bijaksana: Orang yang tahu bila dia harus korek hidung.

*Orang kasar: Orang yang kalau korek hidung seluruh jari telunjuknya masuk semua.

*Orang yang sadis: Orang yang kalau korek hidung, tahinya dijentik kepada orang lain.

*Orang yang nak cepat: Orang yang kalau korek hidung kurang dari 2 saat.

*Orang yang serakah: Orang yang korek hidung tidak cukup dengan satu jari.

*Orang yang strategik: Orang yang korek hidung sambil memusing badannya dan membongkok.

*Orang yang perasa: Orang yang kalau habis korek hidung kemudian jarinya dijilat.



















Pokok Kurma Menangis Kerana Rindu Kepada Rasulullah SAW

gambar hiasan






















Tufail bin Ubai bin Ka'ab telah meriwayatkan daripada ayahnya, ayahnya bercerita:

" Dahulu Rasulullah SAW menyampaikan khutbahnya dengan bersandar di sebatang pokok kurma. Saat itu, masjid nabi hanya merupakan sebuah ruangan kosong sahaja. Seorang lelaki telah mencadangkan kepada baginda " Ya Rasullullah, adakah engkau setuju jika kami membuat mimbar untukmu?  Engkau boleh berdiri di atas mimbar itu pada hari Jumaat dan orang ramai dapat mendengar khutbahmu?" 

Baginda menjawab  "Ya".

Maka setelah mimbar itu selesai dibina, ia telah diletakkan di dalam masjid nabi.

Pada suatu hari iaitu hari Jumaat, Rasullullah SAW ingin menyampaikan khutbah seperti biasa. Ketika baginda SAW lalu berhampiran pokok kurma yang biasa digunakan olehnya untuk bersandar apabila berkhutbah suatu ketika dahulu, tiba-tiba kedengaran suara ratap tangis seakan-akan suara anak kecil yang sedang menangis hiba.

Lalu Rasullullah SAw pun turun dari mimbar. Baginda mengusap dam memeluk pokok itu sehingga lah pokok kurma itu diam. Setelah itu baginda kembali naik ke atas mimbar dan menyambung khutbahnya.

Jabir RA berkata pokok kurma itu juga menangis bila ia mendengar orang berzikir atau mendengar bacaan al-Quran dekatnya. ( hadis riwayat Bukhari ).

Wassalam.

3 Latihan Untuk Menyihatkan Mata

















Senaman mata sebenarnya dapat membantu memperkuat daya penglihatan mata agar terhindar dari mengguna alat bantu penglihatan atau lebih dikenali sebagai cermin mata.

Melakukan senaman mata bukan sahaja baik untuk penglihatan, tetapi juga dapat mengurangi masalah yang disebabkan oleh ketegangan mata, seperti sakit kepala. Latihan mata tidak memerlukan waktu yang lama serta dapat dilakukan hampir di mana saja.

Berikut 3 jenis senaman mata yang dapat menyihatkan mata :

Proses Kejadian Anak Adam

Berikut ini beberapa seleksi fotografer Sweden bernama Lennart Nilsson. Dia terkenal dengan gambar-gambar in vivo embrio manusia dan subjek2 kedoktoran lain yang dulu dianggap tidak mampu diabadikan melalui sekeping gambar.

Dia menggunakan sebuah endoskop untuk menghasilkan gambar-gambar menakjubkan ini!
Dalam siri foto ini, dia menguak semua rahsia – bagaimana kehidupan bermula!!! Bukti keagungan Tuhan!!! Subhanallah!!!

Ini bukan ilustrasi, bukan pula hasil ilustrasi.. This is real!!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...