Selamat Hari Guru.


























Selamat hari guru buat guru-guru seluruh Malaysia, khasnya guru-guru yang pernah mengajar Mama secara langsung ataupun tak langsung. Sudah lama Mama meninggalkan alam persekolahan. Entah kemanalah agaknya destinasi cikgu-cikgu yang pernah mengajar Mama satu ketika dulu ya, emmm...betapa nostalgianya saat bersama guru-guruku.

Seminggu sebelum tibanya hari guru ni, anak bujang Mama sudah beberapa kali mengingatkan Mama tentang sambutan hari guru yang akan diadakan di sekolahnya. Biasalah bila tiba hari guru, hadiah untuk guru seakan menjadi kewajipan. Ada guru-guru secara terang-terangan minta hadiah kat anak murid .Lagi besar hadiah yang dibawa lagi bagus, katanya. Tapi tak kot, untuk cikgu-cikgu Along ni. Along kata, cikgu pesan kalau nak bagi hadiah, cikgu terima kalau tak bagi pun tak ape. Ini baru betul....


Malam tadi keluar bandar untuk cari hadiah. Seperti yang dijangka, kedai cenderahati memang sesak dengan anak murid. Tahun lepas pun macam tu juga. Kalau lambat sikit dah tak tahu ape yang nak dibeli. Semuanya habis diborong.

Perhati punya perhati ternampaklah satu kedai ni. Dari luar memang dah jelas tulisan "offer hadiah hari guru". Apalagi Mama pun macam yang lain juga serbu masuk, nak tengok ape yang ada. Peganglah satu mug ni, dah siap diletak dalam kotak. Harga cuma RM1. Tengok Mama pegang mug comel ni ramai lak yang turut membelek nya. Along yang Mama kenal dengan sifat cerewetnya apalagi, bertempiklah "hah! mug kecik macam ni macam mana cikgu nak minum air nanti". He..he  prihatin sungguh Along terhadap cikgunya. Dengar suara along yang lantang tu semua yang tengah kusyuk belek mug comel tu letak semula. Mungkin turut terfikir akan saiz mug comel itu, atau malu....emm what ever jelah.

Lebih kurang setengam jam jugalah kami pusing kedai tu, baru jumpa hadiah yang berkenan di hati Along. Beli juga untuk guru-guru di sekolah kafanya. Barulah Along tersenyum lebar. Tergambar kepuasan seorang anak murid yang inginkan gurunya turut mengukir senyuman tatkala melihat hadiah sebagai tanda penghargaan di atas segala jasa dan bakti yang dicurahkan.

Ok habis bab Along dan hadiah hari gurunya. Jom baca kisah Mama  lak. Zaman persekolahan dulu, memang excited bila tiba hari guru. Masa tu nak beli hadiah mahal, memang tak mampu. Adik beradik lak ramai yang bersekolah. Terpaksalah ibu Mama membeli 6 buku sabun mandi dan kami bahagikan sebuku sorang untuk dijadikan hadiah hari guru. Kalau ada bajet lebih sikit, bagi tisu sekotak. Memang itu jelah hadiahnya setiap tahun, Cikgu pun dah boleh agak.....Itu zaman sekolah rendahlah.

Sekolah menengah lak lain pula hadiahnya. Takkan nak bagi hadiah sabun lagi, nanti satu sekolah pulak bau sabun hehehe. Bila dah sekolah menengah ni kreatif sikit, bolehlah buat kad ucapan hari guru. Itulah modalnya, dah nak bagi ape lagi? cer cite cer cite..

Oklah walau ape pun hadiah yang kite bagi kat cikgu kite, tak kira murah atau mahal, yang penting tanda hormat kite pada cikgu yang telah menurunkan ilmu nya pada kite. Kalau hilang rasa hormat pada guru, tak berkatlah ilmu yang kite pelajari. So, sama-salah kite kenang jasa yang guru curahkan.

Buat cikgu-cikgu yang pernah mengajar Mama di tadika Kemas, Sek. Keb. Felda Sg Nerek, Sek. Men. Kg Awah dan Sek. Men. Keb. Abu Bakar Temerloh, terima kasih di atas jasa dan bakti. Guru ibarat dian yang sanggup membakar diri untuk menerangi hari muka anak-anak muridnya.

Sekian, SELAMAT HARI GURU.


Along zaman Pra Sekolah nya







Konvo Pra sekolah

tingkatan 5


















Exco Aspuri
















Tingkatan 6 Atas ABS

2 ulasan:

paeijah berkata...

hehehehe baru aku jumpa gambo kita ms skoloh dulu,aku tengoh sedap cite ngan aok tu cikgu dah amik gmbo,spoil je.hehehehehe

Norish AqiSya @ Mama berkata...

bkn tgh cite tu paeijah,kite saje posing dari sisi.hehehe.ala2 model gitu!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...